Afvallen met hardlopen doe je met deze tips

Afvallen met hardlopen doe je met deze tips

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:afvallen

Er zijn veel goede manieren om die kilo’s die je tijdens de coronacrisis bent aangekomen er weer af te krijgen. Zo kun je dit doen op je fiets met die mooie fietstassen. Daarnaast kun je ook je zwemkleding in je Eastpak rugzak stoppen en een zwembad opzoeken, want je kunt tevens door te gaan zwemmen kilo’s kwijtraken. Daarnaast kun je dit ook gewoon doen door te gaan hardlopen. Je zult dan alleen maar een paar hardloopschoenen nodig hebben. Dit kun je doen in de zon, in de regen, in de sneeuw, eigenlijk altijd wel. Sommige mensen vinden het leuk om alleen te gaan hardlopen, anderen doen dit juist liever met een vriend(in) of zelfs in een groep. Hardlopen kan echt je reddende Engel zijn als je wilt afvallen, wat je doet met de onderstaande tips. 

 

Lage intensiteit over een lange periode

Als je op een lager tempo een grote afstand zult hardlopen, zal je lichaam meer vet dan koolhydraten verbranden. Dit komt doordat ons lichaam de koolhydraten om zal zetten in glycogeen. Vervolgens wordt het opgeslagen in onze spieren. Deze voorraad van glycogeen zal alleen niet een groot limiet hebben. Hierdoor is het snel leeg als je langdurig een sessie van cardio doet. Het lichaam zal dan verdergaan met het verbranden vanuit de vetvoorraad, wat een stuk groter is. Als je kiest voor een lage intensiteit training dan zal het totaal aantal calorieën dat je verbrandt lager liggen dan bij een hoge intensiteit training. Dit houdt dus eigenlijk in dat high intensiteit training effectiever is als je vet wilt verbranden dan de lage intensiteit training. Bovendien zul je na je training ook nog meer calorieën verbranden. Dit komt odor EPOC, wat staat voor het post exercise oxygen consumption effect. Hoe hoger de intensiteit van je training is, hoe meer calorieën je zult verbranden. Dit is precies wat je wilt als je graag kilo’s kwijt wilt raken.

 

Vergeet niet om ook aan krachttraining te doen

Ja, het is dus zeker mogelijk om kilo’s kwijt te raken door te hardlopen. Toch zul je ook andere trainingen moeten doen om nog verder af te kunnen vallen. Zo zul je ook zeker krachttraining op moeten nemen in je wekelijkse routine, naast de hardlooptochten dus. Dit is om een aantal redenen van belang. Zo zul je uiteraard sterker worden door het krachthonk in te gaan. Doordat je spieren sterker zullen zijn, zul je direct ook minder kans lopen op blessures. Dit komt doordat je gewrichten door de sterkere spieren beter zullen ondersteunen. Daarnaast zal krachttraining je ook zeker helpen bij het afvallen. Dit komt doordat hoe hoger je spiermassa is, hoe meer calorieën je zult verbranden als je in rust bent.

 

Kijk ook naar de andere voordelen

Als je af wilt vallen dan zul je naast het hardlopen ook op je voeding moeten letten. Dit gaat regelmatig gepaard met afzien en ontbering. Je zult zelf vaak dingen als ‘ik mag dit niet eten’ moeten zeggen, hartstikke vervelend natuurlijk. Veel diëten werken hierdoor niet op de lange termijn. Je lichaamsgewicht zal zich normaal gesproken binnen een bandbreedte van 4 tot 5 kg nestelen. Hierbinnen gebeurt weinig. Kom je eronder? Je hersenen zullen je dan beschermen tegen verder gewichtsverlies, terwijl ze ook honger inducerende hormonen gaan produceren. Er zal hierdoor een strijd ontstaan tussen jer hersen-biochemie en je wilskracht. De hersenen komen over het algemeen als winnaar uit de strijd. Diëtisten adviseren hardlopers dan ook vaak om niet alleen te letten op het verminderen van je gewicht, maar ook naar de andere voordelen. Zo kan het ook leiden tot meer energie overdag en een betere nachtrust. Ook goed voor je gezondheid!