Conditie opbouwen met hardlopen? Probeer er bij te wielrennen!

Conditie opbouwen met hardlopen? Probeer er bij te wielrennen!

Een artikel over wielrennen op een website die vooral op hardlopen gericht is? In eerste instantie lijkt dit misschien niet geheel logisch, maar wielrennen kan zeker bijdragen aan de loopprestaties.

Wanneer je gaat beginnen met hardlopen is het belangrijk om dit rustig op te bouwen, je kunt wel een goede basisconditie hebben, maar je lichaam moet ook wennen aan hardlopen. Hardlopen is namelijk ook enorm belastend voor spieren, pezen en gewrichten. Blessures liggen dus snel op de loer wanneer iemand begint met hardlopen.

Wil je naast het beginnen met hardlopen ook aan je uithoudingsvermogen werken dan is wielrennen een goede manier om dit te doen. Tijdens het wielrennen is de belasting op je lichaam veel minder en kun je ook grotere afstanden afleggen en aan je inhoudsvermogen werken.

De combinatie van hardlopen en wielrennen zorgt er dus voor dat je sneller fit wordt, maar ook dat je meerdere spiergroepen traint dan alleen hardlopen.

Ga je beginnen met wielrennen? Dan is het alsnog uitkijken dat je niet te snel te veel wilt. En je zult aan je fiets moeten wennen. En hoewel wielrennen veel minder belastend is voor je lichaam en je niet zo snel blessures zult oplopen als bij hardlopen is het wel belangrijk om met het volgende rekening te houden. Probeer licht te fietsen, dit houdt in op een lagere versnelling met een hoge trapfrequentie. Een veel voorkomende wielrenblessure is dat mensen de versnelling te zwaar zetten, want de fiets is licht en je rijdt makkelijk een behoorlijke snelheid. Dit kan je echter duur komen te staan doordat de belasting dan toch te groot is op de knieën.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je materiaal in orde is. Zorg dus voor een goede outfit met een broek met een goede zeem. Ga ook voor kwaliteit, want als het om wielerkleding gaat geldt wel echt dat goedkoop duurkoop is. Wanneer je niet comfortabel op te fiets zit gaat de lol er als snel af en zul sneller stoppen. Zorg er ook altijd voor dat je een goede fietshelm draagt, misschien denk jij wel dat je goed kunt fietsen, maar een ander kan ook een fout maken waardoor je valt. Ga dus nooit op pad zonder fietshelm, het is het niet waard!

Mocht je zelf nog goede tips hebben om naast het hardlopen fit te worden? Laat het ons weten!

Geef een reactie